Start Resor Oslo Besök Brasilien Fritid Högtider Philippa Allmänt

Vaccination

Igår var vi på Aleris Helsesenter och vaccinerade oss inför den kommande Brasilienresan. Jag, Towe, hade den jobbiga uppgiften att leta upp vaccinationscentralen och boka tid. Det var faktiskt ganska bra terapi att boka det och skönt att prata med dem som skulle göra det innan så att de kände till den räddsla som finns. Vi var tvugna att boka varsin tid, men de snälla människorna på Aleris sa att det inte var några problem att Micke var med om det behövdes under själva behandlingen.

Gårdagen var en jobbig dag rent känslomässigt för mig. Jag vandrade mellan hopp och förtvivlan. Skrev ut ett A4 med vackra bilder från Samba Travels hemsida för att ha som possitiv motivation. Det hjäpte. Hade det  med mig att titta på under vaccinationen. Tanken på att Micke inte var långt borta hjälpte också.

Det var Tone som hjälpte oss med vaccintationen. Hon var väldigt trevlig och var lugn och förstående. Jag kom först på plats och Tone gick igenom vilka vaccinationer vi behövde och vad de innebar. Vi pratade lite om resmålet och gick igenom malariarisken. Efter ett tag satte vi oss i patientstolen och lutade tillbaka ryggstödet och bestämde att vi skulle pröva. Jag hade förklarat att jag börjar gråta okontrollerat och har lite svårt att prata så jag kan inte meddela att jag är beredd. Tone sa att vi skulle pröva och se. Hon pratade om Brasilien och såg till att jag såg mina färgglada bilder. Det var hemskt men det gick bra. Tone var väldigt duktig och påminde om min kära mor i sitt tillvägagångssätt. Så när Micke kom fick han beskedet att vi var klara. Han såg väldigt överraskad ut. Söt och överraskad. Fick en stor kram och löfte om valfri älsklingsrätt till middag (valde pommes med bea).

När sen Micke skulle ta sina sprutor gick allting väldigt snabbt och smärtfritt. Han är så duktig! Totalt fick vi 3 sprutor var. En i vänster arm och två i höger. Det var difteri, polio, stelkramp och kikhosta i en trevlig mix i sprutan som togs i vänster arm. I höger fick vi heptait A och gulafebern (som man måste ha intyg om för att få komma in i Brasilien). Efteråt fick sitta kvar en stund ifall vi skulle få allergiska reaktioner. Det fick vi inte så vi åkte hem och kalasade på pommes, potatissallad, bea och tillbehör (kött till Micke och grönt till Towe). Vi var båda ömma i armarna så det blev inte så många kramar, men vi myste ändå med brasa och CSI-boxen för säsong 1.

Idag är vi lite ömma i våra vänsterarmar och jag har ett litet litet pyttigt blåmärke på högerarmen. Tror det är från den första sprutan...

Nu ser vi framemot resan!
//Towe

Kommentarer
Postat av: lillasyster Johanna

Du är så duktig Towe!! :) Är det min box som är i Norge?

2008-12-17 @ 15:05:30
Postat av: Towe

Tack :)Jag vet inte om det är din... vi lånade den av mor och far. Men det är mycket möjligt att det är din! :) Vi tar den med när vi kommer på lördag (tillsammans med Greys-boxarna).



Kram



2008-12-17 @ 15:10:35
Postat av: Mamma Karin

Du är jätte duktig Towe.Härligt att det är gjort och att ni har den fantastiska resan att se framemot.Kramar till er båda.

2008-12-17 @ 19:56:39
Postat av: Lina

Vad bra gjort att du fixade sprutorna så bra! Min mammas bror och barn är i Brasilien nu, och ska vara där ett tag till. Det måste vara ett jättespännande resemål!

Kram!

2008-12-18 @ 16:44:03
URL: http://www.igelsnigel.se
Postat av: Regina

Hej Towe!

Tycker du är jätteduktig som tar alla hemska sprutor! usch..sen blir det min tur frammåt våren.. ryser

När åker ni och hur länge blir ni borta?

Massa kramar såklart!!

2008-12-18 @ 22:58:18

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0